Régóta érzem,
hogy a művészet leginkább a filozófiával rokon terület. Az életről való
gondolkodás, és e gondolatok formába öntésének folyamata, történjen az bármilyen
médium segítségével – tánccal, színházzal, festészettel, akció-művészettel,
zenével, írásban vagy bárhogyan kifejezve –, mindig az életről alkotott
tapasztalatokat sűríti állítássá vagy még inkább kérdéssé. Ilyen formán pedig
nem az az elsődleges, hogy tetszik, vagy nem tetszik az adott mű (forma, vagy megnyilvánulás),
hanem sokkal inkább az, hogy mennyire érzem hitelesnek azt. És azt tapasztalom,
hogy mindenképpen hitelessé válik azoknak az alkotóknak a munkája, akik
önazonosak, akiknek a világnézete, gondolatai és kérdései, életük egy darabja megjelenik
az adott alkotói folyamatban (de nem tolakodik annyira előtérbe, hogy
köldöknézésbe forduljon át). Hiteles tud lenni, aki őszinte érdeklődéssel
fordul témája felé, aki valóban kérdez, akit folyamatosan érdekel, amit csinál...
hogy így mondjam: „benne él” a munkáiban. Vagyis aki már túl van a megfelelés
kényszerén, már nincs külső „kinek”, akinek tetszeni vágyik (és ez nem ugyanaz,
mint a megértettség, a szellemi társak utáni vágy, a megosztás vágya, vagy a
„szeretném, ha szeretnének” érzés).
Reigl Judit
munkái kapcsán is érzem ezt a hitelességet, ezt a folyamatos újra felfedezést. Ezért
tud megszólítani.
A gesztus alapú,
viszonylag kevés színt használó munkái érdekelnek, vagy fognak meg először,
illetve a tusrajzok. Ezekben érzem a folyamat extázisát, az alkotás ízét: amikor
az anyag, a lenyomat maga mesélni kezd, a dinamikán, színeken vagy a
kompozíción túl. Ez olyan nyelv, amit (azt hiszem, hogy) értek, mert magam is
tapasztaltam, és így, bár közel nem olyan sűrűségben, de hasonló érzéki
élményeket élek meg a nézés, és a csinálás alatt.
Reigl Judit (2010) Jobbágy Bernadett (valamikor, sokkal korábban)
Itt megint kikívánkozik
belőlem egy gondolat, ami szintén elkísér egy ideje már: méghozzá az, hogy
megérteni a másik embert (a másik ember élményét, gondolatait) csak akkor
tudjuk igazán – és sohasem teljesen –, ha nagyon hasonló vagy közel azonos
tapasztalataink vannak az életről. Ha létrejön egy közös élménymező, akár
térben-időben elkülönülten élve meg hasonló helyzeteket. Vagyis csak azt tudom
igazán megérteni, átérezni, ahhoz tudok kapcsolódni, amit már magam is átéltem.
Ilyen formán beszélhetek én akárkinek a táncterápia felnövelő, öngyógyító
erejéről, ha az illető még életében soha nem oldódott bele önfeledten a saját,
autentikus, belülről jövő mozdulataiba... akkor maximum elmével próbálja (és jó
esetben próbálja) megfogni azt, ami az elmén túl létezik leginkább.
Kicsit más
megközelítésben: „Éljetek, hogy legyen
mit eljátszanotok!” – mondta a rendező a diákszínészeknek a fesztivál
elején.
Ennek a
gondolatnak a mentén pedig fontos, hogy Reigl munkái kapcsán saját magamhoz,
saját korábbi vagy jelenlegi énemhez tudok kapcsolódni, közelebb kerülni,
valamit ismét megérteni a művészet által... még akkor is, ha néha menekülnék
ettől a folyton magamba visszatéréstől.
Olyan szavakat
írtam fel a kiállítás alatt, mint: „az
aktus energiája”, vagy „nekiesés az
anagnak – fémmel, erővel”, illetve hogy: „nyomhagyás és/vagy a valóság ott felejtése a vásznon”. Újra
értelmezés, és újra értelmeződés.
Közben
folyamatosan előhívódnak beszélgetések egykori művész-tanárommal és mesteremmel,
Rohonci István ROHO-val... és testi élmények, szagok és tapintások emlékei
egyes alkotói folyamatok bennem elraktározott rétegeiből.
Nosztalgia és
vágy a testből születő alkotásra. Vágy az anyag, a gesztus, a szabad
gondolkodás cselekvéssé formálása iránt.
...
És közben
elszomorít a tudat, hogy sem Reigl Judit, sem Hantai Simon, sem még többen
mások, akikre előszeretettel tekintünk úgy, mint magyar alkotókra (ld.:
„legdrágább magyar festmény” Hantai képe kapcsán), szinte biztosan nem jutottak
volna odáig, ahová, ha itthon maradnak, és ebben az országban próbálnak alkotni.
És így – bár gyökereik valóban innen erednek – csak részben tudom vagy akarom
magyar művészként aposztrofálni őket.
És e ponton eljutottam
én is a „Mi a magyar?” kérdéséhez,
ami az utóbbi években többször, többféle formában feltevődött a hazai kortárs
művészetben már.
...
A kiállítás június 22-ig még látható a Ludwig Múzeumban.
...
A kiállítás június 22-ig még látható a Ludwig Múzeumban.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése